Hej!

Testpatrullen har blivit lite äldre, och eftersom vi inte vill berätta namnen så kommer vi använda oss utav en bokstav till varje barn.  (A) =15 åringen , (S)=13 åringen , (E)=10 åringen och (R)= 8 åringen. Bokstäverna är förkortningar av våra namn.

 

Till saken. A och R åkte på utflykt igår, vi tänker berätta och recensera vad vi såg och gjorde.

Vi började med Malmö Musseums djuravdelning, det fanns mycket att uppleva, men ännu mer att titta på. Det fanns alltifrån levande sjöhästar till uppstoppade björnar. R som är ett levande Wikipedia tyckte ju att det var helt fantastiskt att se alla dessa djur! Dock så kunde vi båda bli liter rädda för ormarna.

R tycker såhär:

”Jag tyckte att det var JÄTTEKUL!! Jag gillar det välldigt framför allt tyckte jag att det var kul med två levande fiskar som såg ut som Nemo och Doris. Jag ger malmö musems djuravdelning 10/10.”

 

A tycker såhär:

”Jag som är lite äldre tyckte också att det var riktigt roligt, men samtidigt så kan jag inte påstå att jag tyckte det var lika roligt som R. Det finns lite av allt som gör att det också kan vara riktigt roligt som tonnåring och/eller vuxna. Jag ger Malmö Museems djuravdelning en 7/10. ”

Toaletter och kapprum med låsbara skåp fanns vilket är ett plus! 🙂

Det finns en resturang i museet, där finns det allt ifrån matigare mat till fika. A, R, mamman  och pappan tog en lunch där, det vi kunde konstatera var att maten fick en tumme upp.

I Nora!

Nu har semester lidit till sitt slut och skolan börjar igen. Men vi hade tänkt att berätta vad vi gjorde under semestern.

i

Vi började med att åka upp till Nora i Örebros län.  Och eftersom vi redan hade varit där och campat så visste vi att de hade en camping. Men  såklart skulle ju campingen var full. Men vi lyckades ändå med att trycka in vårat gigantiska tält.

Dagen därpå så rengnade det väldigt mycket, suck. Men om man är i Nora så ska man ju utforska stället, speciellt om 11 åringen heter Nora! Så vi gick utrustade med rengnkläder och börja traska in i staden.  Alla i familjen tyckte att det var en superfin stad med en massa roliga och udda saker.

Vi gick in i en slags lada/ hus som var en affär, det speciella var att det var 3 olika hus men det fanns bara en kassa. Vi tittade på väldigt mycket och beslutade oss att köpa 2 glasskålar.

Nora glass är något som nästan finns överallt i Nora. Deras smaker och olika glassval är något speciellt, för det är så sjukt gott! Vi åt iallafall en glass per dag i 3 dagar där.

 

Middag kan man behöva tänker man, så varför inte äta på ett stillastående tåg? Maten var god och det var riktigt härligt över lag. För där satt man vid ett bord i en vagn och åt. Och där slapp vi rengnet!

Att bada tillhör ju när man är på semester, så det gjorde vi. Även om vi tyckte det var is klallt, men vi hade fel. Det var bland det varmare ställena där vi har varit på😂

Efter 3 dagar åkte vi iväg till ett nytt ställe, men det får ni läsa om en annan dag.

Nora är en fin stad som vi rekomenderar att åka till!

Rymdlekplatsen

Mamman tyckte att man lyckats rätt väl med själva temat, rymden, och med fina planteringar och snygga ”rymdstenar” och kraschade ufon utslängda litet överallt.

Men, det var en rätt tråkig lekplats utan svårighetsnivåer för barn i skolåldern. Den stora behållningen var gungorna, och det är kanske inte därför man åker till en temalekplats.

Mycket klotter och rymdskeppskojorna stank av piss.

Ingen WC, inget vatten, men med trevliga fikabord och sittplatser.

slutbetyg: en mycket svag 3

Djungellekplatsen

Det är en väldigt trevlig liten grön lekplats vi var på idag!

Om vi skulle bott i närheten skulle vi barn i låg-mellanstadiet nog alltid lekt där. Men det räcker inte till ett utflyktsmål.

Det roliga i lekplatsen var hinderbanan, rutschbanan och alla små stigar runt området som ledde in genom buskar och små gläntor. Fortsätt läsa ”Djungellekplatsen”

Vattenlekplatsen

Idag var det Vattenlekplatsens tur!

Om jag får uppgiften att förklara hur den här lekplatsen ser ut så blir mitt svar att den ser väldigt blöt ut, haha. Om en enda person fattar mitt skämt så får ni gärna kommentera!

Det finns vattenfontäner, gungor, små dammluckor, en linbana och mycket mer. Lekplatsen blev gillad av alla i vår familj. Båda föräldrarna ÄLSKADE dammarna med dammluckorna. Jag och 11 åringen tyckte också om dom.

Alla vi barn gillade linbanan som åkte över dammen!

Men den senaste timmen roade vi oss med att plocka glas och försökte förhindra att barn kom hem med glas i fötterna. Det var till och med en pappa som kom och hjälpte oss. Tack till pappan som är en främling för mig!❤️

Lekplatsen fick en 8 i betyg. Och det här med att det fanns glas i dammen, sanden och på gången räknas inte med. Vi har gjort en anmälan till kommunen.

Toaletterna var avstängda och det gillar vi inte!

 

Rörelselekplatsen

Idag var vi på Rörelselekplatsen. Den blev nog en ny favorit!

 

Där fanns det något för alla åldrar. Vuxnarna tyckte speciellt om en balnserarleksak, de var alls inte duktiga på att hoppa runt på den. Så det blev en utmaning för dom. Med de gillar utmaningar!

Vi barn tyckte att hela lekplatsen var bra, jag blev speciellt förvånad när jag insåg att det fans en studsmatta som lite äldre och tyngre barn/vuxna också kan hoppa på.

Mamma tyckte att kupolen var löjligt rolig. Hon kastade  sig upp på den och försöke komma upp, men det gick inte så bra, haha. Hon blev bara blöt. Men hon fick ju med mig och min lillasyster.

Utegymmet var bra, men vi skulle vilja att det skulle vara större. Skatebanan genom lekplatsen var en rolig idé men att utveckla den skulle inte vara  dumt.

Hela lekplatsen var som 5 olika som ändå blev en ända lekplats. och det var rätt coolt gjort. Vi i familjen + 2 kompisar (vuxen och en 11 åring) tyckte om träden som stog i dungar lite runt lekplatsen. Eftersom vädret inte var på vår sida idag så försökte vi gömma oss under en av dungarna.

Slutbetyg blev typ 9 av tio möjliga. (Vädret fick 2 av 10 👎🏼😂)

Spirallekplatsen

 

 

Spirallekplatsen är den udda lekplatsen mellan Opera och Konsthallen. Med ett gäng hipsterpappor i manbud och deras trendiga barn.  Med skulpturer och fontäner och självaklart en grupp dansare som tränar någon sorts fridansbrottning mellan fontänerna.

Kalla metallspiraler i parkmiljö rimmar väl med det artyfarty området i stan. Man slås av tanken att det här i själva verket nog är en konstinstallation för någon pågående utställning på konsthallen och att vi är en del av konsten. Det kanske vi är.

Lekplatsen i sig är liten och spiralerna är inte så många, och då är några anpassade för små barn och nära lite mer avancerade. I övrigt finns en sandlåda och några gungor. Spiralerna är rätt roliga att klättra i tycker vi alla, men det har man strax gjort klart.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Däremot finns det några fenomenala klätterträd på området och det blev högt uppskattat.

 

 

Det är ändå en rätt fräck liten lekplats. Duger inte som utflyktsmål i sig, men åket man till konsthallen med familjen t ex så skulle vi säkert gått hit igen. Eller som en liten vilopaus om vi skulle shoppa loss på Triangeln, eller så.

Inget vatten eller toa.😕

Slutbetyg: 5

Teaterlekplatsen

Den här lekplatsen tycker vi mycket om, men vi insåg att det var ett tag sedan vi var här.

Alla tyckte om iden, färgerna och att det inte är en traditionell lekplats. Det finns saker att göra även för de äldre.

Idag hade vi med oss en extern 11-åring testare som var glatt överraskad. Den enda minuspunkten för ene var att man nog inte skulle gå hit och leka med ett el kompisgäng i hennes ålder utan bara om man som nu, kommer med en familj med lite yngre barn också.

 

Familjens sexåring gav det betyget (10,9 av 10 möjliga), han älskar allt med den.

Mamma har ju en soft spot, just för den här lekplatsen då hon var med på ett hörn för att få den byggd, och gillar att den funkar för alla barn (och vuxna) att leka i. Toa och vatten tyckte ju vår mamma var ett plus, haha.

Men mammas lite mer yrkesmässiga blick såg ogillande på snubbelränder till gummiasfaltksullarna, skräpet, avskavd färg, graffiti, av växtlighet dämpande musikinstrument och avsaknad av slagpinnar till instrumenten. Planteringen ser också lite slitna ut, tyvärr.

Önskade förbättringar: Vindskydd/plantering där paviljongen stod förut, studsmatta också där äldre/tyngre barn och kompletta musikinstrument.

Slutbetyg: 8,5

Folkets Park lekområde

Detta är egentligen ingen tema lekplats, men ändå en lekplats av rang.

Ju yngre bar desto högre betyg! Här finns massor! Det nya området med kullar/hinderbana/liten studsmatta/klätterlek gör sig nog bäst för de riktigt små. Hur man tänkte där med en rätt höga och avancerade klätterleken, fast bara för småbarn är oss ett mysterium.

Den äldre lekplatsen är fortfarande väldigt trevlig (om än lite bedagad) och har mycket att erbjuda för både små och lite äldre barn, upp till tio, vilket gav låga betyg från barn 11 och 13.

Hoppkuddarna gillas, men nu funkade bara den ena.

Cykelsafarin var ett positivt tillskott också, även om vuxna och jag trettonåringen inte tyckte att vi kunde testa den (liksom med rätt många saker i parken).

Parken i si är väldigt trevlig och vacker med fontäner, plaskdammar, malmöitisk äventyrsgolf, skateramper och planteringar.

Det finns OK sittplatser för utmattade vuxna. Det är också gott om toaletter och vatten. Det gör att föräldrarna gillar det här stället. Men vi lite äldre barnen har inte så kul i denna parken.

Vi lite äldre barnen önskar sig t ex en hög linbana, öppna rutschbanor (för att tunnlade rutschkanor upplevs som klaustrofobiska),   utlåning (även helgerna)/ instruktör till skateramperna, en liten mindre nybörjare ramp vore också bra, en ”konstig” klättervägg/ställning (som t ex den vid puckelbanan eller vid Skrylles naturlekplats.

 

De ”nya” klätterleken blev poppis!

 

Somliga saker är möjligen menade för lite mindre barn…

 

Den yngsta i  familjen som då är sex år fastnade för ”Miko”, en pratande skulptur av Carl Bertil Widell.                                                                                                                  

Slutbetyg: Svårbedömt, i genomsnitt 6,5