Rörelselekplatsen

Idag var vi på Rörelselekplatsen. Den blev nog en ny favorit!

 

Där fanns det något för alla åldrar. Vuxnarna tyckte speciellt om en balnserarleksak, de var alls inte duktiga på att hoppa runt på den. Så det blev en utmaning för dom. Med de gillar utmaningar!

Vi barn tyckte att hela lekplatsen var bra, jag blev speciellt förvånad när jag insåg att det fans en studsmatta som lite äldre och tyngre barn/vuxna också kan hoppa på.

Mamma tyckte att kupolen var löjligt rolig. Hon kastade  sig upp på den och försöke komma upp, men det gick inte så bra, haha. Hon blev bara blöt. Men hon fick ju med mig och min lillasyster.

Utegymmet var bra, men vi skulle vilja att det skulle vara större. Skatebanan genom lekplatsen var en rolig idé men att utveckla den skulle inte vara  dumt.

Hela lekplatsen var som 5 olika som ändå blev en ända lekplats. och det var rätt coolt gjort. Vi i familjen + 2 kompisar (vuxen och en 11 åring) tyckte om träden som stog i dungar lite runt lekplatsen. Eftersom vädret inte var på vår sida idag så försökte vi gömma oss under en av dungarna.

Slutbetyg blev typ 9 av tio möjliga. (Vädret fick 2 av 10 👎🏼😂)

Spirallekplatsen

 

 

Spirallekplatsen är den udda lekplatsen mellan Opera och Konsthallen. Med ett gäng hipsterpappor i manbud och deras trendiga barn.  Med skulpturer och fontäner och självaklart en grupp dansare som tränar någon sorts fridansbrottning mellan fontänerna.

Kalla metallspiraler i parkmiljö rimmar väl med det artyfarty området i stan. Man slås av tanken att det här i själva verket nog är en konstinstallation för någon pågående utställning på konsthallen och att vi är en del av konsten. Det kanske vi är.

Lekplatsen i sig är liten och spiralerna är inte så många, och då är några anpassade för små barn och nära lite mer avancerade. I övrigt finns en sandlåda och några gungor. Spiralerna är rätt roliga att klättra i tycker vi alla, men det har man strax gjort klart.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Däremot finns det några fenomenala klätterträd på området och det blev högt uppskattat.

 

 

Det är ändå en rätt fräck liten lekplats. Duger inte som utflyktsmål i sig, men åket man till konsthallen med familjen t ex så skulle vi säkert gått hit igen. Eller som en liten vilopaus om vi skulle shoppa loss på Triangeln, eller så.

Inget vatten eller toa.😕

Slutbetyg: 5

Teaterlekplatsen

Den här lekplatsen tycker vi mycket om, men vi insåg att det var ett tag sedan vi var här.

Alla tyckte om iden, färgerna och att det inte är en traditionell lekplats. Det finns saker att göra även för de äldre.

Idag hade vi med oss en extern 11-åring testare som var glatt överraskad. Den enda minuspunkten för ene var att man nog inte skulle gå hit och leka med ett el kompisgäng i hennes ålder utan bara om man som nu, kommer med en familj med lite yngre barn också.

 

Familjens sexåring gav det betyget (10,9 av 10 möjliga), han älskar allt med den.

Mamma har ju en soft spot, just för den här lekplatsen då hon var med på ett hörn för att få den byggd, och gillar att den funkar för alla barn (och vuxna) att leka i. Toa och vatten tyckte ju vår mamma var ett plus, haha.

Men mammas lite mer yrkesmässiga blick såg ogillande på snubbelränder till gummiasfaltksullarna, skräpet, avskavd färg, graffiti, av växtlighet dämpande musikinstrument och avsaknad av slagpinnar till instrumenten. Planteringen ser också lite slitna ut, tyvärr.

Önskade förbättringar: Vindskydd/plantering där paviljongen stod förut, studsmatta också där äldre/tyngre barn och kompletta musikinstrument.

Slutbetyg: 8,5

Folkets Park lekområde

Detta är egentligen ingen tema lekplats, men ändå en lekplats av rang.

Ju yngre bar desto högre betyg! Här finns massor! Det nya området med kullar/hinderbana/liten studsmatta/klätterlek gör sig nog bäst för de riktigt små. Hur man tänkte där med en rätt höga och avancerade klätterleken, fast bara för småbarn är oss ett mysterium.

Den äldre lekplatsen är fortfarande väldigt trevlig (om än lite bedagad) och har mycket att erbjuda för både små och lite äldre barn, upp till tio, vilket gav låga betyg från barn 11 och 13.

Hoppkuddarna gillas, men nu funkade bara den ena.

Cykelsafarin var ett positivt tillskott också, även om vuxna och jag trettonåringen inte tyckte att vi kunde testa den (liksom med rätt många saker i parken).

Parken i si är väldigt trevlig och vacker med fontäner, plaskdammar, malmöitisk äventyrsgolf, skateramper och planteringar.

Det finns OK sittplatser för utmattade vuxna. Det är också gott om toaletter och vatten. Det gör att föräldrarna gillar det här stället. Men vi lite äldre barnen har inte så kul i denna parken.

Vi lite äldre barnen önskar sig t ex en hög linbana, öppna rutschbanor (för att tunnlade rutschkanor upplevs som klaustrofobiska),   utlåning (även helgerna)/ instruktör till skateramperna, en liten mindre nybörjare ramp vore också bra, en ”konstig” klättervägg/ställning (som t ex den vid puckelbanan eller vid Skrylles naturlekplats.

 

De ”nya” klätterleken blev poppis!

 

Somliga saker är möjligen menade för lite mindre barn…

 

Den yngsta i  familjen som då är sex år fastnade för ”Miko”, en pratande skulptur av Carl Bertil Widell.                                                                                                                  

Slutbetyg: Svårbedömt, i genomsnitt 6,5 

Musiklekplatsen

Hade den här lekplatsen legat i Lund, eller ännu starkare, i Södra Sandby, hade den varit en lokal stolthet. Nu ligger den i Malmö, som kan så mycket mer än så här.

dålig underhållen, flera av musikinstrumenten är halvt övervuxna, glasbitar och hundbajs inne på området. Det luktar urin i stenlabyrinten, flera av leksakerna är trasiga. Det känns som en halvdant underhållningen, lätt bortglömd vanlig lekplats än en av Malmös temalekplatser.

11-åringen gillade gungbrädan men var besviken då lekplatsen inte känns som en  ”riktig temalekplats”. Hon ville ha mer färg och musik.

Sexåringen fascinerades av det gamla pianot som hängts upp, flöjt/pipkuddar att hoppa över så det gör ljud.  Han gillade även stenskulpturen i anslutning till lekplatsen. Han tyckte också att lekplatsen var för ”vanlig”.

Familjens åttaåring tyckte om pratrören (både att hojta/viska i och klättra på),  kompisgungan, att det finns instrument och så gillade han klätterställning med rutschkana.

Han ville ha mycket mer klättergrejor, något med vatten (han tänkte sig ett instrument eller så)

Trettonåringen: iden låter fantastisk, och vissa saker var bra- men lekplatsen är nog bättre för små barn, och musikdelen är inte så kul som hon hoppats.

Mamman (45 år) tyckte om iden men den är bara lite halvhjärtat genomförd. Det måste gå att göra mycket mer för att få barn att leka sig till rytm och musik. Vi hade så många idéer på på saker man borde ha på en musiklekplats, som inte fanns.

En ide jag (trettonåringen) fick var att man skulle kunna bygga  en slags kostersättning som t ex ladan på Bondgårdslekplatsen. Fast lite högre, och för varje meter så kan man trycka på en knapp så det kommer en liten melodi. Och sen när man är högst uppe så har man en låt.  Då borde det finnas en lite enklare och e svårare.  Så både stora och små kan tycka det är roligt.

Det fanns ingen toa och inget vatten.

Slutbetyg: -4

 

Äventyrslekplatsen

Alla i olika åldrar tyckte om den här lekplatsen. Efter som vi räknar med klätterleken vi puckelbollsplanen dras betyget upp (den var kanonrolig tyckte alla som var med, sexåringen, åttaåringen, elvaåringen, trettonåringen och mamman. men samt lånebarnet vi hade med oss som är 12 år.) Alla barn uppskattade att det fanns många gungor, att använda området som hinderbana var kul för alla, fontänscenen var kanon.

Däremot ville alla ha MER! Bra studsmattor, t ex en stor studsmatta. I skogen hade man velat ha fler gångar att springa på så man kan leka pjätt. Gärna lite mer klättring där i skogen också.

obligatoriskt avdrag för brist av toalett för mamman, men plus på kanten för fräscha sittplatser och dricksvattenfontän.

Slutbetyg: 8,5

Bondgårdslekplatsen

Lekplatsen har temat bondgård.  Så där finns det en klätterlada där man näst intill har en labyrint som man ska klättra upp, och där uppe finns det en rutschkana ner.  Det fanns en vanlig gunga, en kompisgunga, en vattenpump, en sandlåda och några trä djur man kunde sitta på. 6 åringen gav lekplatsen en tia, mellanbarnen en sjua och trettonåringen en sexa.  Vår mamma som hängde med (45 år) tyckte att klätterladan och vattenpumpen var rolig. men det var lite ont om fräscha sittplatser och det fanns ingen toa. Trädjuren man kunde sitta på hade tuggummi på sig och var inte så jättefräscha men det var ändå min favorit (13 åringen).

Slutbetyg: 7

Testpatrullen på gång!

Vi är en familj med fyra barn 6, 8, 11 och 13 år gamla och nu vill vi dela våra erfarenheter med oss. Så på varje utflykt, lekplatsbesök eller semesterresa blir vi testpatrullen och skriver en lite testrapport här.

Sommarlovet har börjat och i väntan på semester besöker vi Malmös temalekplatser. Vi testar, granskar och poängsätter, och kommer även med förbättringsförslag.