Musiklekplatsen

Hade den här lekplatsen legat i Lund, eller ännu starkare, i Södra Sandby, hade den varit en lokal stolthet. Nu ligger den i Malmö, som kan så mycket mer än så här.

dålig underhållen, flera av musikinstrumenten är halvt övervuxna, glasbitar och hundbajs inne på området. Det luktar urin i stenlabyrinten, flera av leksakerna är trasiga. Det känns som en halvdant underhållningen, lätt bortglömd vanlig lekplats än en av Malmös temalekplatser.

11-åringen gillade gungbrädan men var besviken då lekplatsen inte känns som en  ”riktig temalekplats”. Hon ville ha mer färg och musik.

Sexåringen fascinerades av det gamla pianot som hängts upp, flöjt/pipkuddar att hoppa över så det gör ljud.  Han gillade även stenskulpturen i anslutning till lekplatsen. Han tyckte också att lekplatsen var för ”vanlig”.

Familjens åttaåring tyckte om pratrören (både att hojta/viska i och klättra på),  kompisgungan, att det finns instrument och så gillade han klätterställning med rutschkana.

Han ville ha mycket mer klättergrejor, något med vatten (han tänkte sig ett instrument eller så)

Trettonåringen: iden låter fantastisk, och vissa saker var bra- men lekplatsen är nog bättre för små barn, och musikdelen är inte så kul som hon hoppats.

Mamman (45 år) tyckte om iden men den är bara lite halvhjärtat genomförd. Det måste gå att göra mycket mer för att få barn att leka sig till rytm och musik. Vi hade så många idéer på på saker man borde ha på en musiklekplats, som inte fanns.

En ide jag (trettonåringen) fick var att man skulle kunna bygga  en slags kostersättning som t ex ladan på Bondgårdslekplatsen. Fast lite högre, och för varje meter så kan man trycka på en knapp så det kommer en liten melodi. Och sen när man är högst uppe så har man en låt.  Då borde det finnas en lite enklare och e svårare.  Så både stora och små kan tycka det är roligt.

Det fanns ingen toa och inget vatten.

Slutbetyg: -4

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *